Skip to main content

Onderinstroom

Overgang naar basisonderwijs

Waar kleine ontdekkers groot leren dromen
Elk kind verdient de ruimte om nieuwsgierig te zijn en te ontdekken. Binnen ons samenwerkingsverband sluiten we aan bij de unieke behoeften van ieder kind, denken we in mogelijkheden en helpen we scholen in het creëren van een inclusieve omgeving waarin iedereen zich gezien en welkom voelt. Zo leggen we samen de basis voor groei, leren en succes.

Niet alle kinderen ontwikkelen zich op hetzelfde tempo of op dezelfde manier. Soms verloopt een bepaalde ontwikkeling niet vanzelf, en dat kan zorgen voor uitdagingen in leren, communicatie of sociaal-emotioneel functioneren. Binnen ons samenwerkingsverband erkennen we dat ieder kind uniek is en dat sommige kinderen extra ondersteuning nodig hebben  in hun schoolomgeving om hun volledige potentieel te bereiken.

We kijken naar wat wél kan en sluiten aan bij de specifieke ondersteuningsbehoeften van het kind. Zo creëren we kansen voor groei, stimuleren we nieuwsgierigheid en zorgen we ervoor dat ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt, ongeacht de uitdagingen die het tegenkomt.

Procedure voor onderinstroom

Route onderinstroom

In principe is voor de meeste kinderen de eerste stap in de schoolloopbaan de reguliere basisschool, thuisnabij of naar wens van ouders. Na mondelinge of schriftelijke aanmelding verkent die school met ouders wat deze leerling nodig heeft. De school schakelt snel met experts, met andere scholen of met het samenwerkingsverband als dat nodig is om tot een passend aanbod voor deze leerling te komen. Als de school tot de conclusie komt dat zij dit aanbod niet zelf kan bieden, gaat de school in overleg met ouders op zoek naar een andere school die wel een passend onderwijs- of ondersteuningsaanbod voor de leerling heeft (zorgplicht).

Dezelfde overstap geldt voor kinderen vanuit gespecialiseerde voorschoolse voorzieningen, zoals bijvoorbeeld een ontwikkelgroep van PSW of Kentalis. Het gaat hier echter vaak om jonge kinderen met een forse zorgbehoefte en een stevige (onderwijs)ondersteuningsbehoefte. Als die voorschoolse voorziening samen met ouders inschat dat een gewone basisschool niet passend zal zijn, schakelt deze voorziening rechtstreeks en tijdig met het samenwerkingsverband. De procesadviseur heeft dan een coördinerende rol in het zoeken naar een passend aanbod. De werkwijze is beschreven in de Samenwerkingsafspraken speciale voorschoolse voorzieningen. Zo garanderen we een soepele doorstroom, ook voor deze kinderen.

Als blijkt dat speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs inderdaad het best passend is, vraagt de ontvangende school de toelaatbaarheidsverklaring aan.

Route Onderinstroom

Startklas

In principe is voor de meeste kinderen de eerste stap in de schoolloopbaan de reguliere basisschool, thuisnabij of naar wens van ouders. Er zijn echter kinderen waar deze stap nog te vroeg voor is. Dit zijn kinderen die gedurende een relatief korte periode extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben, op 1 of meerdere ontwikkelingsgebieden. Voor deze kinderen is er in samenwerking met Stichting Swalm en Roer en basisschool de Zonnewijzer een leertuin Startklas ingericht.

Om ervoor te zorgen de juiste doelgroep gebruik maakt van de startklas hebben we een heldere route ontworpen. Deze zorgt voor eenduidigheid en kansengelijkheid

De startklas is er voor jonge kinderen die na de voorschoolse fase extra ondersteuning nodig hebben om de stap naar het regulier onderwijs te kunnen maken.

In een veilige en gestructureerde omgeving krijgen zij de kans zich in hun eigen tempo te ontwikkelen met passende begeleiding. De startklas vervult daarbij een regiofunctie en biedt kinderen uit heel Midden-Limburg een plek waar zij de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Brochure startklas